View Article |
Hubungan antara emosi malu tehadap gaya pertautan dan motivasi pencapaian dalam kalangan pelajar: satu kajian meta analisis
Mohamad Kamis Baharuddin1, Zakiah Mohamad Ashari2.
Emosi malu merupakan faktor yang turut menyumbang kepada gaya pertautan pelajar dan pengurangan atau peningkatan tahap motivasi pencapaian mereka untuk berjaya. Malu merupakan emosi yang signifikan dalam kalangan pelajar terutama sekali dalam peringkat persekolahan iaitu sebelum melangkah masuk kealam universiti. Perkara ini akan mempengaruhi gaya pertautan pelajar sama ada terhadap ibu bapa, guru-guru ataupun rakan sebaya serta akan
memberi impak kepada tahap motivasi pencapaian pelajar mencapai apa yang dikehendaki terutamany dalam bidang akademik. Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti elemen-elemen dalam hubungan antara emosi malu terhadap gaya pertautan dan motivasi pencapaian dalam kalangan pelajar berasaskan kajian-kajian lepas melalui teknik meta analisis. Selepas analisis secara kualitatif, terdapat dua perkaitan yang dapat dikenal pasti iaitu hubungan
emosi malu dengan gaya pertautan dan hubungan emosi malu dengan motivasi pencapaian.
Affiliation:
- Universiti Teknologi Malaysia, Malaysia
- Universiti Teknologi Malaysia, Malaysia
Toggle translation
Download this article (This article has been downloaded 193 time(s))
|
|
Indexation |
Indexed by |
MyJurnal (2021) |
H-Index
|
4 |
Immediacy Index
|
0.000 |
Rank |
0 |
|
|
|