View Article |
Aplikasi Model Hafazan al-Qur’an Ulul Albab di Sekolah Imtiaz Terengganu
Wan Ahmad Zakry Wan Kamarudin1, Azmul Fahimi Kamaruzaman2, Ahmad Faathin Mohd Fadzil3, Firdaus Khairi Abdul Kadir4.
Program hafazan al-Qur’an IMTIAZ dilahirkan daripada idea konsep Ulul Albab yang bertujuan melahirkan generasi Quranik, Ensiklopedik dan Ijtihadik. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan untuk memahami aplikasi program hafazan al-Quran IMTIAZ dengan tepat dan mendalam. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif, menerusi analisis dokumen, temu bual, focus group discussion dan pemerhatian. Data kajian dianalisis secara deskriptif berpandukan tema-tema utama yang dihasilkan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa program hafazan al-Quran di IMTIAZ dijalankan secara menyeluruh dan konsisten. Teori hafazan al-Ghawthani dipraktikkan menerusi lapan kaedah iaitu takrir, halaqah (problem), talaqqi, tasmi‘ (problem), muraja‘ah, fiqh ayat, gundal dan taqsim.
Affiliation:
- Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Malaysia
- Universiti Malaysia Terengganu, Malaysia
Toggle translation
Download this article (This article has been downloaded 62 time(s))
|
|
Indexation |
Indexed by |
MyJurnal (2021) |
H-Index
|
1 |
Immediacy Index
|
0.000 |
Rank |
0 |
|
|
|