View Article |
Kaedah Menilai Kecekapan Kemahiran Membaca Bahasa Arab dalam Kalangan Pelajar IPTA
Nurul Iza Salsabila Che Rani1, Kaseh Abu Bakar2.
Kemahiran membaca secara harfiah bermaksud kecekapan dan kepandaian memerhati tulisan serta memahami maksudnya. Kajian ini menggunakan konsep dan teori bacaan daripada sorotan literatur pengkaji terdahulu dan dikumpulkan bagi menghasilkan artikel ini. Seperti yang dinyatakan oleh para sarjana terdahulu, penguasaan membaca dalam bahasa Arab dalam kalangan pelajar masih berada pada tahap yang rendah kerana tidak mampu menguasai kemahiran membaca dengan baik. Penilaian terhadap tahap kecekapan kemahiran membaca dalam bahasa Arab mengambil kira banyak aspek termasuk tahap kebolehbacaan. Kebolehbacaan merupakan tahap atau aras di mana pelajar boleh membaca dan memahami teks dengan baik dan memahami makna teks dengan baik. Revolusi pendidikan masa kini telah mewujudkan beberapa ujian kecekapan kemahiran bahasa bagi mengukur tahap kemahiran berbahasa pelajar. Penilaian ujian kecekapan dalam kemahiran membaca bahasa Arab yang berkualiti merupakan satu kaedah yang baik untuk mengukur tahap kemahiran membaca pelajar sekali gus membantu pelajar dan guru meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran khususnya dalam kemahiran membaca bahasa Arab. Dengan adanya strategi efektif dalam meningkatkan penguasaan dan kecekapan kemahiran membaca bahasa Arab, matlamat pengenalan kursus mahupun jurusan bahasa Arab dan Pengajian Islam dalam kalangan pelajar IPTA tercapai. Rentetan itu, pelajar dapat menguasai kemahiran bahasa dengan menyeluruh dan membolehkan mereka dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda mahupun Ijazah Tinggi yang lain.
Affiliation:
- Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Malaysia
Toggle translation
Download this article (This article has been downloaded 36 time(s))
|
|
Indexation |
Indexed by |
MyJurnal (2021) |
H-Index
|
1 |
Immediacy Index
|
0.000 |
Rank |
0 |
|
|
|