View Article |
Tinjauan Berkaitan Amalan Kreativiti Guru Pendidikan Islam dalam Pengajaran dan Pembelajaran Abad ke-21
Maliki Md Mokhtar1, Mohd Nizam Sahat2.
Pembelajaran abad ke-21 (PAK21) dalam pengajaran dan pembelajaran merupakan satu perubahan baharu dalam dunia pendidikan kerana ia dilihat mampu memenuhi keperluan pendidikan pada masa kini. Selain membawa perubahan baharu dalam pendidikan, PAK21 dikatakan sebagai proses pengajaran dan pembelajaran yang berpusatkan kepada murid dan guru. Antara amalan yang perlu diterapkan oleh guru dalam PAK21 ialah amalan kreativiti. Kertas konsep ini membincangkan amalan kreativiti para guru dalam pengajaran dan pembelajaran PAK21. Kertas konsep ini menggunakan kajian kepustakaan melalui analisis daripada kajian-kajian lepas. Kertas konsep ini juga menjelaskan konsep amalan kreativiti, para guru dalam pengajaran dan pembelajaran. Kertas konsep ini adalah salah satu usaha untuk meningkatkan mutu kualiti pengajaran dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Hasilnya mendapati guru perlu berusaha menambah kepakaran dalam kreativiti menghasilkan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Oleh itu, peka terhadap perubahan yang berlaku amat penting untuk dititikberatkan dalam kalangan guru pada abad ke 21 in
Affiliation:
- Universiti Sains Malaysia, 11800 USM Penang, Malaysia , Malaysia
- Universiti Sains Malaysia, 11800 USM Penang, Malaysia , Malaysia
Toggle translation
Download this article (This article has been downloaded 35 time(s))
|
|
Indexation |
Indexed by |
MyJurnal (2021) |
H-Index
|
1 |
Immediacy Index
|
0.000 |
Rank |
0 |
|
|
|