View Article |
Tinjauan Terhadap Tiga Model Pembelajaran Hafazan al-Quran dan Sinerginya ke Arah Melahirkan Generasi Hamalatul Quran Garapan MARA
Mohamad Rasyidi Ghazali1, Aswati Hamzah2.
Hafazan al-Quran telah diamalkan sejak peristiwa penurunan wahyu kali pertama. Sebagai cabang ilmu, Hifz al-Quran telah mencapai kematangannya yang tersendiri. Amalan menghafaz Al-Quran telah berkembang dari hari pertama khatib hingga sekarang. Tuntutan masyarakat terhadap program pendidikan tahfiz al-Quran amat menggalakkan dari semasa ke semasa. Senario ini menunjukkan sikap positif masyarakat Islam di Malaysia terhadap pengajaran Al-Quran sebagai penjaga jiwa daripada melakukan perkara yang bertentangan dengan amalan umat Islam. Dalam konteks pendidikan tahfiz di Malaysia, MRSM Ulul Albab merupakan salah satu institusi pendidikan di peringkat menengah yang menawarkan program Ulul Albab. Program Ulul Albab telah menggabungkan sains dan tahfiz al-Quran dalam satu sistem pendidikan yang dikenali sebagai Sistem Pendidikan MRSM Ulul Albab. Para pelajar berpeluang mempelajari mata pelajaran sains dan al-Quran secara formal. Melalui program Ulul Albab, MARA telah membuka peluang pendidikan kepada bumiputera untuk mempelajari subjek sains dan agama secara serentak. Matlamat MARA adalah untuk melahirkan generasi Ulul Albab yang mempunyai kualiti Hamalatul Quran melalui aktiviti hafazan al-Quran. Walaupun aktiviti hafazan al-Quran di MRSM Ulul Albab telah dijalankan lebih sedekad, namun aktiviti hafazan al-Quran masih belum mempunyai rangka kerja yang menyeluruh. Oleh itu, kajian kualitatif dengan mengaplikasikan analisis dokumen telah dijalankan untuk mencari keseragaman tiga model hafazan al-Quran bagi mencadangkan rangka kerja hafazan al-Quran yang sesuai untuk MRSM Ulul Albab. Diharapkan dengan kajian ini dapat membantu pihak penganjur program untuk mereka bentuk suaian model hafazan al-Quran yang komprehensif untuk aktiviti hafazan al-Quran MRSM Ulul Albab.
Affiliation:
- School of Educational Studies, Universiti Sains Malaysia, Malaysia
- School of Educational Studies, Universiti Sains Malaysia, Malaysia
Toggle translation
Download this article (This article has been downloaded 22 time(s))
|
|
Indexation |
Indexed by |
MyJurnal (2021) |
H-Index
|
1 |
Immediacy Index
|
0.000 |
Rank |
0 |
|
|
|