View Article |
Faktor analisis penilaian polisi kenderaan akhir hayat
Muhamad Razuhanafi Mat Yazid1, Nur Nabila Natasyahani Hairul2, Rozmi Ismail3, Rosniza Aznie Che Rose4, Zurinah Tahir5, Atiqah Suparjo Noordin6.
Pengeluar kenderaan biasanya berhasrat agar kenderaan mereka mampu bertahan selama 10 tahun, oleh itu kenderaan yang melebihi jangka masa ini diklasifkasikan sebagai Kenderaan Akhir Hayat (ELV). Penggunaan ELV secara meluas boleh mengakibatkan kepada pencemaran alam sekitar. Satu rangka kerja bagi pengurusan ELV harus direka bentuk untuk mengatasi masalah ini. Matlamat penyelidikan ini adalah untuk mempelajari tentang perundangan berkaitan ELV serta pelaksanaannya di negara luar, serta untuk mengukur penilaian awam terhadap pelaksanaan kitar semula ELV di Malaysia. Kajian ini merangkumi kajian literatur yang telah diguna pakai di negara luar, serta tinjaun 200 responden. Data dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan kebolehpercayaan Alpha Cronbach dan analisis penerokaan faktor (EFA) menggunakan perincian SPSS. Hasil analisis mendapati nilai Alpha Cronbach yang diperoleh adalah 0.925 iaitu melebihi 0.70. Keputusan daripada analisis faktor penerokaan menunjukkan lapan faktor dengan nilai Eigen melebihi 1.0, Nilai KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) adalah 0.792 dan 0.881 melebihi 0.50 dan ujian Bartlett menunjukkan nilai signifikan iaitu p < 0.05, menunjukkan item-item dalam bahagian pengetahuan pengurusan sisa pepejal dan ELV, kesediaan masyarakat dan sikap masyarakat adalah mencukupi untuk dilaksanakan faktor analisis.
Affiliation:
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
Toggle translation
Download this article (This article has been downloaded 14 time(s))
|
|
Indexation |
Indexed by |
MyJurnal (2021) |
H-Index
|
3 |
Immediacy Index
|
0.000 |
Rank |
0 |
|
|
|