View Article |
Masalah pembelajaran urutan kata dalam ayat bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar bukan penutur asli
Hoe Foo Terng1, Cheun Heng Huat2, Ho Wee Chee3.
Kajian ini bertujuan untuk melihat masalah pembelajaran urutan kata dalam faktor ayat bahasa yang menyebabkannya Mandarin dalam dan kalangan strategi-strategi pelajar bukan pengajaran penutur asli, yang faktor boleh diperkenalkan untuk menangani masalah yang dihadapi oleh pelajar Melayu di UiTM. Seramai 90 orang pelajar bukan penutur asli yang mengikllti bahasa Mandarin di UiTM dipilih sebagai sampel. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar sering melakukan kesilapan dalam tatabahasa bahasa Mandarin, antaranya salah kerana dipengaruhi oleh bahasa ibunda, salah kerana menentang susunan logikal, kronologikal atau masa, salah kerana menentang susunan dar! besar ke kecil, salah kerana cuai atau keliru maksud dan sebagainya. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa gangguan
bahasa ibunda merupakan faktor utama yang menyebabkan pelajar banyak melakukan kesilapan dalam tatabahasa bahasa Mandarin, diikuti dengan kurangnya latihan tatabahasa, pensyarah tidak cukup masa dalam kelas untuk membetulkan kesalahan tatabahasa pelajar, dan pelajar tidak prihatin tentang tatabahasa. Kajian ini juga mengemukakan beberapa strategi dalam pengajaran sebutan bahasa Mandarin untuk mengatasi masalah pembelajaran tatabahasa Mandarin dalam kalangan pelajar. Kaedah Penyusunan Ayat GAT (Grouping-Arranging-Touch up) merupakan satu kaedah untuk mengurangkan pelajar melakukan kesilapan dalam tatabahasa bahasa Mandarin.
Affiliation:
- Universiti Teknologi MARA, Malaysia
- Universiti Teknologi MARA, Malaysia
- Universiti Teknologi MARA, Malaysia
Download this article (This article has been downloaded 452 time(s))
|
|
Indexation |
Indexed by |
MyJurnal (2021) |
H-Index
|
2 |
Immediacy Index
|
0.000 |
Rank |
0 |
|
|
|