Satu kerangka untuk menilai kebolehan penyelesaian algebra pelajar dalam konsep fungsi
Lim Hooi Lian1, Wun Thiam Yew2, Noraini Idris3.
Kajian ini mempunyai dua tujuan. Yang pertama, membentuk satu kerangka berdasarkan model SOLO (Structure of the Observed Learning Outcome) untuk mencirikan kebolehan penyelesaian algebra pelajar Tingkatan Empat melalui empat domain kandungan, salah satunya ialah konsep fungsi. Kedua, satu alat pengukuran dibina berdasarkan kerangka tersebut untuk menilai proses penyelesaian algebra pelajar. Data kajian telah dikumpul melalui teknik temu bual klinikal. Subjek kajian terdiri daripada sembilan orang pelajar Tingkatan Empat. Kesahan alat pengukuran telah ditentukan oleh penilai yang berpakaran dan keputusan kajian ini. Dapatan kajian telah mengenal pasti lima peringkat kebolehan penyelesaian algebra pelajar dalam menyelesaikan tugas konsep fungsi.
Affiliation:
- Universiti Sains Malaysia, Malaysia
- Universiti Sains Malaysia, Malaysia
- University of Malaya, Malaysia
Download this article (This article has been downloaded 350 time(s))