Articles uploaded in MyJurnal |
|
|
View Article |
Pembentukan karektor pelajar kreatif mengikut teori sternberg: suatu analisis kandungan dan pembangunan kerangka konseptual
Mohamad Sattar Rasul1, Nur Farhana Waheeda Ramli2, Rose Amnah Abd Rauf3.
Kreativiti adalah merupakan satu kebolehan untuk melihat sesuatu dari pandangan yang baru serta keupayaan untuk melihat dan menyelesaikan sesuatu masalah dengan cara yang berbeza, yang belum pernah dicuba sebelum ini dan luar biasa. Ia menghubungkan pengalaman mental dan fizikal yang asli, unik dan berbeza. Seiring dengan era globalisasi yang semakin mencabar dan perkembangan teknologi yang semakin pesat membangun, pelajar yang mempunyai sifat kreativiti sangat diperlukan dalam masyarakat kita pada zaman ini. Kajian ulasan sistematik hasil daripada jurnal-jurnal terdahulu ini bertujuan untuk membangunkan satu kerangka konseptual mengenai pembentukan karektor pelajar yang kreatif. Faktor-faktor yang telah dikenalpasti ialah kepintaran, pengetahuan, gaya berfikir, personaliti, motivasi dan juga persekitaran. Faktor-faktor ini berdasarkan teori kreativiti Sternberg dan komponen kreativiti Amabile. Adalah penting bagi ibu bapa, guru dan pihak sekolah untuk mengetahui faktor yang menyumbang kepada karektor kreativiti pelajar.
Affiliation:
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
- University of Malaya, Malaysia
Toggle translation
Download this article (This article has been downloaded 224 time(s))
|
|
Indexation |
Indexed by |
MyJurnal (2021) |
H-Index
|
6 |
Immediacy Index
|
0.000 |
Rank |
0 |
Indexed by |
Scopus 2020 |
Impact Factor
|
CiteScore (1.4) |
Rank |
Q3 (Engineering (all)) |
Additional Information |
SJR (0.191) |
|
|
|
|
|