View Article |
Tahap amalan dan pengintegrasian ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran sains
Johari Surif1, Nor Hasniza Ibrahim2, Rohaya Abu Hassan3.
Artikel ini bertujuan untuk melaporkan dapatan kajian mengenai tahap kesedaran dan amalan guru sains terhadap kepentingan pengintegrasian ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian dilaksanakan dengan menggunakan reka bentuk deskriptif. Instrumen terdiri daripada set soal selidik dengan menggunakan skala likert. Seramai 66 orang guru di tujuh buah sekolah telah dipilih secara rawak mudah. Data dianalisis dengan menggunakan analisis statistik deskriptif melibatkan frekuensi, peratus dan min. Dapatan kajian menunjukkan kebanyakan guru mempunyai tahap kesedaran yang tinggi terhadap kepentingan pengintegrasian ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran sains. Walau bagaimanapun, amalan guru dalam mengaplikasikan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran sains adalah sederhana. Dapatan ini membuka satu kefahaman mengenai perlunya usaha yang berterusan untuk menggalakkan amalan ICT dalam kalangan guru bagi mempertingkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran sains
Affiliation:
- Universiti Teknologi Malaysia, Malaysia
- Universiti Teknologi Malaysia, Malaysia
- Universiti Teknologi Malaysia, Malaysia
Toggle translation
Download this article (This article has been downloaded 566 time(s))
|
|
Indexation |
Indexed by |
MyJurnal (2021) |
H-Index
|
4 |
Immediacy Index
|
0.000 |
Rank |
0 |
|
|
|