View Article |
Hubungan antara dimensi kecerdasan emosi dengan pencapaian akademik pelajar
Azizi Yahaya1, Gooh, Mo Lee2, Yusof Boon3, Noordin Yahaya4, Mohd Taufek Mohd Noh5, Ng, Sar Ee6.
Kajian dijalankan untuk mengenal pasti adakah 5 dimensi kecerdasan emosi yang dikenal pasti iaitu kesedaran diri, pengawalan emosi, motivasi diri, empati dan kemahiran interpersonal menyumbang kepada pencapaian akademik pelajar. Subjek kajian terdiri daripada pelajar tingkatan empat (N=370) dengan 127 pelajar lelaki (34.32%) dan 243 pelajar perempuan(65.68%). Subjek kajian juga dikategorikan mengikut 3 etnik utama iaitu Melayu (50%), Cina (42.16%) dan India (7.84%). Kaedah yang digunakan dalam kajian ini adalah persampelan rawak berstrata berdasarkan ciri populasi dan menggunakan instrument kajian berbentuk soal-selidik. Daripada analisis yang dijalankan didapati terdapat varian yang signifikan bagi faktor (kesedaran diri, motivasi diri dan empati) terhadap pencapaian akademik pelajar. Pendek kata, pencapaian akademik yang cemerlang merupakan sasaran dan matlamat utama setiap pelajar tidak mengira kelompok etniknya.
Affiliation:
- Universiti Teknologi Malaysia, Malaysia
- Universiti Teknologi Malaysia, Malaysia
- Universiti Teknologi Malaysia, Malaysia
- Universiti Teknologi MARA, Malaysia
- Universiti Teknologi Malaysia, Malaysia
- Universiti Teknologi Malaysia, Malaysia
Toggle translation
Download this article (This article has been downloaded 494 time(s))
|
|
Indexation |
Indexed by |
MyJurnal (2021) |
H-Index
|
4 |
Immediacy Index
|
0.000 |
Rank |
0 |
|
|
|