View Article |
Kualiti kehidupan kerja guru: perbandingan merentas tiga jenis sekolah rendah
Abd Razak1, Ahmad Zamri Khairani2, Mohamad Zohir Ahmad@Shaari3.
Kajian ini bertujuan untuk membandingkan kualiti kerja kehidupan guru dalam kalangan guru-guru di tiga jenis sekolah rendah iaitu Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) [SJK(T)] dan Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) [SJK(C)]. Dalam kajian ini, kualiti kehidupan kerja guru yang dikonsepsikan terdiri daripada empat dimensi keperluan, iaitu (a) Keperluan Psikologi; (b) Keperluan Sosial; (c) Keperluan Politik; dan (d) Keperluan Ekonomi. Soal selidik telah ditadbirkan kepada seramai 1080 orang guru. Sampel dipilih dari 90 buah sekolah rendah di Pulau Pinang dan selatan Kedah. Perbandingan skor domain Kualiti Kehidupan Kerja Guru (KKKG) merentas tiga jenis sekolah rendah dilakukan dengan menggunakan analisis varians satu hala setelah memastikan kewujudan kesetaraan pengukuran untuk setiap dimensi KKKG menggunakan Model Pengukuran Rasch. Dapatan menunjukkan guru-guru di SJK(T) mempamerkan skor yang tinggi bagi setiap dimensi kualiti kehidupan kerja diikuti dengan guru-guru di SK dan SJK(C). Implikasi terhadap pengetahuan dan amalan organisasi dibincangkan pada bahagian akhir kajian.
Affiliation:
- Universiti Sains Malaysia, Malaysia
- Universiti Sains Malaysia, Malaysia
- Universiti Sains Malaysia, Malaysia
Toggle translation
Download this article (This article has been downloaded 534 time(s))
|
|
Indexation |
Indexed by |
MyJurnal (2021) |
H-Index
|
4 |
Immediacy Index
|
0.000 |
Rank |
0 |
|
|
|