Penerapan nilai murni dalam iklan televisyen
Zuhana Amatol Akrma Hapipi1, Siti Saniah Abu Bakar2.
Kajian ini dilakukan bagi meneliti nilai murni dalam iklan televisyen terbitan Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) berdasarkan amalan 16 nilai murni yang dikemukakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) (1994) dalam pengajaran Bahasa Melayu. Kajian ini menggunakan persampelan bertujuan iaitu memilih 10 iklan televisyen terbitan KKMM dari tahun 2008 hingga 2012 dalam menjayakan Kempen Budi Bahasa dan Amalan Nilai Murni kepada masyarakat Malaysia. Berdasarkan kaedah analisis kandungan yang digunakan menunjukkan bahawa terdapat sepuluh nilai murni daripada 16 nilai murni yang dikemukakan oleh KPM (1994) dalam pengajaran bahasa Melayu. Antaranya ialah baik hati, hemah tinggi, hormat-menghormati, kerajinan, kerjasama, rasional, kejujuran dan kesyukuran, kasih sayang serta semangat bermasyarakat. Sementara nilai murni yang tidak dikemukakan ialah kasih sayang, kebebasan, keberanian, keadilan, kesederhanaan dan berdikari serta kebersihan fizikal dan mental. Didapati nilai tolong-menolong ditonjolkan dalam iklan, namun begitu nilai tersebut tidak disenaraikan dalam 16 nilai murni oleh KPM. Dapat dikatakan bahawa, iklan televisyen dapat berperanan untuk memupuk dan menerapkan nilai murni kepada masyarakat terutamanya golongan pelajar bagi melahirkan modal insan yang unggul demi masa depan negara.
Affiliation:
- Not Indicated, Not Indicated
- Not Indicated, Not Indicated
Toggle translation
Download this article (This article has been downloaded 488 time(s))