Peranan faktor ekstralinguistik dalam pengajaran bahasa Melayu untuk penutur asing
Yong Chyn-Chye1, Vijayaletchumy Subramaniam2, Chan Tze-Haw3.
Kajian ini merincikan peranan faktor ekstralinguistik dalam pengajaran bahasa Melayu sebagai bahasa asing di institut pengajian tinggi swasta. Dalam proses membina kaedah pengajian bahasa Melayu yang efektif terbatas kepada ketandusan usaha penilaian yang fokus kepada pengajaran bahasa Melayu sebagai bahasa asing, khasnya bagi golongan penutur asing yang menuntut di institusi pengajian tinggi swasta. Bagi kajian ini, Model Sociaeducational yang dipelopori oleh Gardner telah diaplikasikan. Kajian ini melibatkan kaedah kepustakaan, tinjauan dan pemerhatian di dalam kelas. Sampel kajian merangkumi 114 orang mahasiswa antarabangsa Trimester 2 dan 3, 2010/2011 dari 21 buah negara. Semua sampel kajian ini telah mengikuti kursus Bahasa Kebangsaan B selama 14 minggu di sebuah universiti swasta, Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan penutur asing bersetuju bahawa penguasaan bahasa Melayu didorong oleh faktor ekstralinguistik, khasnya faktor integrasi. Kajian ini adalah penting demi memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa antarabangsa sempena hasrat kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai hub pendidikan tinggi serantau.
Affiliation:
- Not Indicated, Not Indicated
- Not Indicated, Not Indicated
- Not Indicated, Not Indicated
Toggle translation
Download this article (This article has been downloaded 366 time(s))