Pendidikan sastera remaja di Malaysia dalam membina generasi unggul berasaskan falsafah pendidikan negara
Ani Haji Omar1.
Makalah ini meneliti pendidikan sastera remaja di Malaysia dari aspek pertama, Ketinggian Daya Intelek Insaniah Remaja iaitu unsur intelek dalam FPN. Kedua, Kemantapan Rohani Remaja Mematangkan Diri Menghadapi Cabaran, iaitu unsur rohani. Ketiga, Emosi Seimbang Menjana Remaja Cemerlang, yang bermaksud generasi cemerlang yang mampu memimpin negara. Oleh itu, FPN sebagai kerangka analisis wajar dijadikan garis panduan penulis-penulis kreatif yang mahu menjadikan remaja sebagai khalayak. Hal ini kerana, penerapan FPN dalam penghasilan karya kreatif diyakini mampu membina peribadi remaja yang unggul dengan minda cemerlang. (Disalin daripada artikel)
Affiliation:
- Universiti Pendidikan Sultan Idris, Malaysia
Toggle translation
Download this article (This article has been downloaded 466 time(s))