Aplikasi teknologi multimedia dalam pembelajaran sains biologi: kesan terhadap pelajar berbeza tahap keupayaan spatial
Che Soh Said1, Irfan Naufal Umar2, Muniandy, Balakrishnan3, Shakinaz Desa4.
Tujuan kajian ini adalah bagi mengenalpasti kesan penggunaan perisian
multimedia interaktif terhadap prestasi kognitif sains biologi bagi pelajar
yang berbeza tahap keupayaan spatial. Perisian multimedia interaktif
dihasilkan dengan berpandukan kepada prinsip-prinsip reka bentuk mesej
multimedia yang digubal daripada teori kognitif pembelajaran multimedia
dan teori beban kognitif. Prestasi kognitif sains biologi di ukur dengan
menggunakan ujian pencapaian pra dan pos. Reka bentuk kajian kuasi
eksperimen digunakan dalam kajian ini. Seramai lapan puluh empat orang
pelajar daripada sebuah universiti telah dipilih sebagai sampel kajian yang
pemilihan adalah berdasarkan kepada kumpulan kelas sedia ada. Dapatan
kajian menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan bagi prestasi kognitif
antara pelajar berbeza keupayaan yang mengikuti pembelajaran dengan
perisian multimedia interaktif. Hasil kajian ini menunjukkan perisian perisian
multimedia interaktif dapat membantu pelajar berkeupayaan spatial rendah
untuk mempelajari subjek sains biologi seiring dengan pelajar berkeupayaan
spatial tinggi. Ini bermakna dapatlah dirumuskan bahawa perisian multimedia
interaktif mungkin berpotensi untuk digunakan dalam pembelajaran bidang
berorientasikan spatial dalam disiplin sains biologi.
Affiliation:
- Universiti Pendidikan Sultan Idris, Malaysia
- Universiti Sains Malaysia, Malaysia
- Universiti Sains Malaysia, Malaysia
- Universiti Pendidikan Sultan Idris, Malaysia
Download this article (This article has been downloaded 301 time(s))